Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

26 September 2011

KENAPA SUMAIYAH???/

SALAM ...

Hmm ..kenapa sumaiyah ya...teringat aku pada suatu masa sewaktu bersama kengkawan serumah ketika membincangkan nama yang disukai. tiba giliran aku, maka aku menjawab, SUMAIYAH... kenapa?? ntah la...sudah lama aku gunakan nama SUMAIYAH itu dalam urusan tidak rasmiku..seperti menulis nama diatas buku, create email add dan macam- macam lagi..
lalu ia mengingatkan aku satu peristiwa...bagaimana aku mendapat nama tersebut....begitu senang aku menerima nama tersebut....semacam sudah menjadi namaku pula...hehehehehhe (lebih dah tu)...namun nama sebenarku tetap menjadi kenangan paling berharga..ia adalah pilihan nama yang khusus untuk ku oleh arwah abah ku...

berbalik kepada nama SUMAIYAH...akan aku postkan dilain masa bagaimana aku mendapat ilham mengunakan nama itu. Sebagai intronya...aku mendapat daripada seorang lelaki yang secara tidak sengaja menumpangi aku sewaktu aku ketinggalan bas untuk balik ke rumah sebaik tiba dari Shah Alam di musim cuti semester lebih kurang 8 tahun yang lalu....

Nama itu aku rasakan sebagai istimewa apabila mengingati empunya nama tersebut sewaktu dizaman Rusullullah dahulu. Sumaiyah ...adalah wanita pertama yang mati syahid kerana mempertahankan Islam. Keutuhan imannya tidak sedikit pun bergoyah dengan ujian terhebat bagi seorang wanita dimana semua ahli keluarganya termasuk anak kecil yang masih dalam pangkuannya dicampakkan dalam air panas yang menggelegak. Dan akhirnya sumaiyah juga dicampakan dalam air yang panas tersebut. Namun janji Allah bagi orang yang beriman kepadanya tidak boleh ditidakkan...SUMAIYAH dan keluarganya syahid disisi Allah...

SUMAIYAH ...lambang wanita solehah..(layakkah aku?????)

Jumpa lagi ..bye

1 comment:

YNA said...

hanya kita sendiri lebih mengetahui layak ke x.. pedulikan pandangan org lain :-D

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh