Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

09 July 2009

Alhamdulillah....

Aduh....begitu lemahnya iman ini...tidak menyerahkan segala kejadian kepada yang Hak terlebih dahulu. Malah masih sempat merungut itu dan ini...Astaghfirullahal azim....

Alhamdululillah......itulah sepatutnya saya ucapkan setiap masa....bukan hanya selepas mendapat kekenyangan makanan, keseronokan ,selepas solat atau kegembiraan...sepatutnya ia perlu diucapkan jua waktu kepayahan dan kesulitan. Kerana rahmat Allah itu melimpah ruah kepada semua hambanya tanpa mengira siapa, apa ,dimana dan bagaimana.........

Syukur yang paling utama perlu di terima kasihkan...adalah.. lahir sebagai umat ISLAM di muka bumi sementara ini...tidak dinafikan juga dengan nikmat nyawa dan tubuh badan yang sempurna........Jika difikirkan sedalamnya...seperti tidak cukup ruang masa dunia ini untuk digunakan bagi memanjatkan kesyukuran yang teramat sangat kepada Ilahi atas kurniaan terbesarnya ini.........bayangkan jika sebaliknya??????? ishhhh.....

Begitu jugalah setiap pemberiaan dan kurniaan dalam segala bentukseginya yang telah Allah berikan kepada hambanya...






KENAPA SAYA MERASAKAN BEGINI?????


KERANA...sekarang .....saya menghadapi sessi... kawalan pengambilan makanan yang selama ini tidak pernah saya fikirkan bahawa saya akan berpantang makan makanan kegemaran seawal usia ini.....dan bukan hanya waktu selepas bersalin?????


Hati menjadi sedih apabila hanya dapat melihat makanan kegemaran....tanpa dapat merasa dan menjamahnya lagi....


Hati menjadi sayu apabila selalu diingatkan rakan apabila ingin mengambil makanan yang perlu dipantangkan akibat kelupaan.....


Ini semua adalah kerana bimbang.....GEGATA kembali menyerang ganas......sedangkan pengambilan 'makanan pantang' dengan kuantiti yang amat sedikit...malah..boleh dikatakan tidak sengaja ( merasa sahaja) ...sudah membuatkan Gegata tak sabar menunjukkan taring....


Hati mula merungut kecil..apabila sambal belacan, laksa , masak pedas dan lain-lain lagi makanan kesukaan tidak dapat diimpikan lagi.....


Alahaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii................................



Namun....semua itu tidak harus saya kesali.......Menyedari diri hanyalah insan hina...yang lebih AGONG itu semestinya ALLAH s.w.t, maka padaNYA jualah saya serahkan segalanya.....segala ketentuan dan ketaatan hanyalah disisiNYA...


Masalah saya??? HANYALAH MASALAH YANG TIDAK PERLU DIPERMASALAHKAN SANGAT.


Amat kecil berbanding masalah mereka yang lebih bermasalah....


Lalu hati ini harus sekali menSYUKURI segala nikmat yang diberikan...kerana nikmat itu bukan hanya hal keseronokan dan kegembiraan malah juga kegagalan dan kesedihan...kerana semua itu telah dijanjikan ALLAH balasannya.....hanya orang yang sabar dan tawakal kepada ALLAH sajala yang dapat memahami dan menerimanya.....



Senyum tetapi serius ....

2 comments:

Kak Su said...

wah..dah ada blog skrg ye.. ada gambo kite semua plak..bestnye...

Linda..akak pun dpt penyakit yg sama cam awak la rsnye..dah lama dah..sampai dah hilang gatal br nak g berubat. skrg ni tinggal bekas kesan garu2. buruk tul. kat tgn, bdan, muka pun ada. Moralnye jgn garu!!!! Pegi berubat cepat!!!!

Skrg ni dlm proses nak hilangkan bekas garu dan meratakan ton warna kulit.

Akak jumpa dr pakar kulit lg tau...
Dr kata akak ni alahai kpd cahaya matahari. yamh paling x tahannye..gatal dlm kuku..camne nak garu..sampai berair2. Tension.....

Alhamdulillah semakin baik dah. gatal2 x de dah..

sumaiyah_nda said...

Kak Su : Terima kasih sudi jenguk blog saya..kembang )))))....

Masalah gegata saya tu..belum nampak sembuh sepenuhnya kerana mungkin belum habis ubatnya...

lepas ni..boleh la Kak Su jadi consultant saya hal kulit pulak..biasa lah dah berumur ni...hehe

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh