Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

02 July 2009

Gegata ? Sopak Garam ? Adehhh!!!!!

Krup..krup..krup..

Adeh...sakit pulak bila lepas sedap menggaru...

Tak faham saya dengan ape yang terjadi pada seluruh badan saya nih???

Kalau hendak diikutkan sejarahnya..saya telah mengalami masalah kulit gatal-gatal yang di panggil sopak garam atau gegata ni sejak dari sekolah menegah lagi..tak ingat sejak tingkatan berapa ...tapi yang ingatnye dah menengah...

Masa tu, setelah dibuat ujian sendiri..hehe...puncanya adalah ...sejuk!!!saya tak boleh terdedah pada suasana sejuk..seperti mandi air sejuk, air-cond dan lain-lain...mulalah gegata nih keluar...yang tak tahan tu...gatal betul....penat menggaru...

Tapi...kenapa sudah sekian lama saya tak berubat???!!!

Saya pun tak tahu kenapa..mungkin sebab kehidupan saya sebagai anak kampung..maka..lebih terpengaruh dengan ubatan tradisional..seperti mandi air garam atau sapukan garam je pada gegata tu...lepas dah hilang...dah tak ingat lagi pasal ubat.!!!!!

Selepas menempuh alam pekerjaan yang terpaksa berhadapan dengan suasana sejuk...air-cond di opis....gegata sentiasa menyerang....adeh !!!...kengkadang tu sampai tebal tapak kaki dan tangan ni..sebab gegata tu macam menebal...kaki dan tangan jangan cerita la....gatalnye!!!!


Contoh gegata / sopak garam / apa - apa sahaja ( gambar hanya lah hiasan )



Rupa gegata di badan...kesianya budak nih...nasib kita sama laaaaaaaa........



TAPI!!!! 2- 3 tahun lepas gegata ni hilang....dah tak de dah... legaaaa nyaaaa......



Tup-tup....dua-tiga bulan lepas..gegata tu datang balik....adeh!!! camna tu???...mungkin sebab makanan pulak kot....heh he he......selama ni boleh tahan je rasanya...garu je tak habis-habis...tido terganggu pun tak pe...tak terfikir pun nak jumpa doktor.....sebab bila waktu siangnya hilang sikit....




Tapi.....(berapa banyak tapi daaaa) hari ini!!!gegata tu dah melarat....jenuh menggaru...bila tengok ke cermin....alamak.....muka saya dah bengkak-bengkak kecil dan berwarna merah...dan......gatal!!!!!!haaaa.....gegata nih dah mengubah 'struktur' muka saya...dah jadi lebih tembab!!!!!!!dan warna kulit bertukar jadi merah!!! dah lah tengah ada ulcer kat bibir depan, gusi bawah kiri dan hujung lidah disebelah kanan!!!!!serba lengkap pulak menjadikan diri ini bertambah rimas...........!!!! Ya Allah...mohon sabarkan diri ini!!!!




Fuh....tak tahan tahap maksima dah ni....nak jumpa doktor juga.....nak jumpa doktor jugak.........!!!!




Sebelum tu...saya search dalam internet dulu di rumah tentang penyakit ni....semua tanda-tanda sama macam saya alami sekarang...






.........Sah...esok nak jumpa doktor!!!!!!




6 comments:

masni qisrine said...

mana la cek impot penyakit ni dik oiiiii...

sumaiyah_nda said...

Masni : ntah la kak...tapi mungkin bukan dari negara-negara yang ada H1N1 ....

shema_D said...

aiyooo.beb takka nak letak garam pai tua...lari laki akuuuu tlg la akuuuuu

ibusumaiyah said...

shema_D : Kalau ikut doktor..garam tu salah satu ubat gak untuk penyakit ni...sila baca post seterusnya..tajuk 'Alhamdulillah '...InsyaAllah suami shema takkan tinggalkan shema..

ibusumaiyah said...

Shema D : Maaf..bukan dalam post'alhamdulillah'.

Lain-lain info berkenaan gegata ada dalam post 'Nasihat Doktor'..

Amanda :) said...

Ehh , Kita sama laa ! Tak than gatal nii ! Saya pon cam tu . Tapi skang saya ni umo 11 . Umur ni pon dah dapat sopak garam . Heesh.

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh