Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

01 July 2009

Hidup Gaya Sihat..

Hidup Gaya Sihat ?!! hmmm..senang disebut...senang difikirkan...tapi susah hendak melaksanakan...disebabkan itu, saya menyertai Kursus Modul Gaya Sihat yang diajurkan oleh Pusat Sukan,UiTM Shah Alam bagi mengetahui cara yang betul untuk melaksanakannya.


Apa yang menarik pada modul dalam kursus ini ???..Haaaaa.....Ini kali pertama saya menyertainya...dah lah member opis tak dapat ikut..nasib baiklah ade Shareena, Ros, Hani dan Kak Ina Manap...geng unit kewangan yang saya kenal.....jadi..apalagi ..mereka menjadi teman saya (kalau tak pegi pun...mereka tetap teman saya) ....


Apa yang manfaatnya??..senang untuk dinyatakan ...susah pulak saya nak fikirkan...tapi kalau tak fikir..macam mana nak nyatakan.....


Program bermula dengan ceramah kesihatan dari Pegawai / Pensyarah dari Fakulti Sains Kesihatan, UiTM Shah Alam..mengajar tentang cara urutan dan keperluan mengurut. Kesimpulan yang boleh dibuat dari ceramah ini adalah : mengurut itu perlu bagi semua orang dan bila-bila masa sahaja. Tidak hanya bagi perempuan yang baru lepas bersalin atau orang yang baru lepas accident..tergeliat urat atau lain-lain kejadian.


Penceramah kata, mengurut boleh menghilangkan stress... siap ajar cara mengurut lagi...dan seorang peserta dipilih menjadi model urut. Bagi suami & isteri (yang sah disisi agama sahaja ), mengadakan urutan sebelum hubungan seks dilakukan adalah tindakan yang baik. Sang suami urut si isteri..dipanggil sebagai 'sensual massage' lebih kurang macam tu lah bunyinye.


Selepas selesai mengurut, sessi memasak...siapa yang menjadi jemputan??? Chef Ismail !!!!!!!

Yang tak bestnye bagi saya...sebelum memasak tu dan selepas makan roti sekeping, Chef Ismail buat senaman sikit...senamannye...biasalah..salebriti kan...so menari laaaaaaaaa....
Saya tak boleh ikut menari atas banyak sebab...antaranya..badan nih memang keras macam batu bila bertemu hal menari nih...lagi satu...sebab asyik nak tergelakkkkk aje...sampai tak boleh nak ikut tari... ketawakan orang...dan orang ketawakan saya!!!!
Saya 'berlakon' sporting je laaaa...walhal...cepatlah habis!!!nak belajar masak nih...sebab dah nampak dah pembantu warga Indon nye keluarkan mangkuk kayu besar dan bahan-bahan memasak!!!!

Sebahagian dari peserta Gaya Hidup Sihat ...mana Rozita Ezlin hah?...tak de la dalam gambar ni...

Geng unit kewangan yang SIHAT...... 'Ros...buat ape tu ?' ...

Apa yang Chef Ismail masak?? Sedapppppppppp...belum apa-apa lagi dah sedap......
Aaa..resepi nya adalah NASI KERABU.....yang menjadi sedap bagi saya tu bukannye ape sangat ...tapi dek kerana...dah lama tak makan nasik kerabu, tu yang rasa macam sedap tu....last sekali makan...belas tahun yang lalu...kakak buatkan..masa nak buka puasa.Tak lah lama sangat kan??
Resepi Nasi Kerabu Gaya Sihat

Nasi
Garam
Gula
Isi ikan kembung (direbus dahulu amik isi je)
Sambal Belacan (Cili/cabai kecik + cili /cabai besar)
Daun Hijau-dipotong halus (semua jenis ulam. boleh pilih yang mana nak)
Kacang Panjang - dipotong pendek -pendek (0.5 cm)
Stok Ayam (Chef kata kiub pun boleh yang cair pun boleh)
Budu
Bawang Besar - dipotong bulat (hehehe)
kerisik (kelapa goreng tanpa minyak)
Daun Sup
Air Perahan Limau Kasturi
Cara : SENANG JE....yang ni saya pandai...caranya gaul aje semuanya...last sekali baru masukkan nasi...then..SIAPPPPP...........

p/s
sukatan saya tak dapat nak paparkan disini sebab....Chef letak semua dalam bekas plastik dan semua nya penuh-penuh belaka..kecuali stok ayam, garam , gula dan nasi...
Fuh..kenyang makan tengah hari tu....Alhamdulillah..Chef kata...kalau nak buat lauk nye...buat la ayam percik. Ingat nak try lah nanti..tapi mana nak carik stok ayam tu?? Giant ade kot....

Ok....lepas rehat tu..dalam pukul 2 ptg Cikgu Didi mengajar senaman pulak...kali nih memang senaman betul-betul punya dia ajar...sampai bergegar kepala ....nak pening dah...ye la...senaman + silat (tumbuk , tendang dll) sampai 40 minit non-stop...
Badan Mak Cik ni dah berapa tahun dah tak penah bersenam ...6 tahun lebih ade kot....aduhhhhhhh....penat gilerrrrr...tapi best la...ini kalu suami den tengok mesti gelak habis laaa....tapi yang ni gambar tak de...sebab dah tak sempat nak pegang camera nak snap...asyik lompat, tumbuk, tendang- lompat , tumbuk, tendang... camne tu??? hai muslimat sorang nih....

Cikgu DD tu maintain je...saya n geng dah nak semput dah......saya lah yang semput sangat tu...

Last sekali...senaman ala Yoga...saya tak pernah beryoga..sebelum diharamkan...hinggalah diharamkan...tak penah teringin nak beryoga...tut-tup lepas diharamkan...involve plak dengan senaman ala yoga...kenapa saya kata ala yoga??? sebab...
.. Cikgu DD tak cakap pun ianya yoga...tapi berdasarkan muzik yang menjadi latar belakang senaman...muzik ala tarian India yang slow sikit...so .....Ape tu.??...
Dalam rasa macam bersalah tu....ikut juga senaman...ternyata senaman 'yoga' tu sama je macam senaman masa sekolah rendah dan menengah dulu...masa Cikgu Jasmani suruh buat sebelum berjasmani...dan sama juga masa buat latihan panaskan badan sebelum latihan bola jaring masa darjah 6 dulu....so saya panggil senaman yang Cikgu DD ni ajar..sebagai senaman lemah lembut...sebab semua gerakannya lembut je...lega rasa selepas bergegar kepala den bertumbuk, bertendang , berlari dan bersenam sebelum nye tadi...

Dah sampailah pengakhiran masa kursus...Semua peserta mendapat sijil sewaktu sign ditempat pendaftaran....sijil ku tiada nama???
"Sijil kena Print nama sendiri yaaa, kami takut ada kesilapan pada nama..." kata urusetia sewaktu ucapan akhirnya...


Manfaat : ..mestilah fikirkan yang baik je...so akan jadi baiklah semua perkara....kalau nak kurus fikirkan yang positif, kalau nak sihat fikirkan yang positif jugak...pendek kata semua bendalah fikirkan yang positif dan baik je..so baiklah semua nya...kan kan...


Senang untuk dinyatakan...susah juga hendak difikirkan....

No comments:

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh