Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

21 July 2009

Selasa Yang Penuh Stress....

Berita yang saya dengar dari Anuar memang memeranjatkan saya...

Anuar memberitahu..." Nanti you pergi sorang la sana ...kawan you cuti hari ni...pepagi lagi dia dah msg saya..suami dia masuk hospital"....

Aduh..apa pulak yang Anuar cakap ni?? Tak paham saya...sudahlah baru sampai di ofis...PC pun belum on lagi...

" kenapa?? pergi mana pulak sorang-sorang?? sapa yang kena pegi sorang-sorang?" soal saya bertalu-talu...ketidakfahaman yang amat jelas sekali....

"You kena pergi kuiz Intergriti sorang la..kawan you cuti hari ni" Anuar mengulangi ayatnya lagi..sambil bergerak ke kanan dan kiri..seperti mundar- mandir.

Aduh!!!!...kuiz intergriti tu bukan esok ke???saya mula mencari bukti...surat hebahan...

"No la..depa sudah tukar ...start hari ini dan esok ...you kan dah cuti satu hari..sure dah baca habis lah tu...."Anuar menerangkan lagi dalam loghat Penang nya...




HAH ??? APA???? KUIZ???? HARI INI????SORANG????

Saya mula gabra...memang cadangnya hari ini nak study untuk kuiz ...yang saya betul-betul ingat ..esok adalah hari nya.........

ADEH...!!!terus gabra...mencari semula nota yang dah dikumpulkan hari jumaat lepas....TAK ADA LAH PULAK......

Nampaknya apa sahaja yang dibuat semuanya rasa tak kena...perut mula rasa tak sedap...cuba membaca apa yang perlu...semuanya dah tak masuk ke minda....STRESS!!! STRESS!!!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Dipendekkan cerita...akhirnya saya "berkuiz' juga....dengan tak ada apa-apa persediaan langsung...Dan rakan seperjuangan di gantikan dengan Art.....

Yang lebih memberi STRESS kepada saya adalah :

1) apabila seorang rakan berkata " ini kalau auditor ISO tak boleh jawab juga ni..tak tahu lah ..."

2) bos saya - Haji Aziz..datang tepat pukul 2 di Bilik Kuiz untuk menyaksikan staffnya berkuiz..(biasanya Tn aji jarang ada pada waktu seawal ini..heheh)

3) saya tidak bersedia langsung dari segi mental, fizikal dan rohani....

4) saya gagal mengawal perasaan resah akibat rasa gemuruh yang amat sangat...

5) YANG PALING PENTING SEKALI...SAYA amat tahu dimana tahap pengetahuan saya yang mana telah menurun sejak 2-3 tahun yang lalu...ingatan saya makin kearah yang agak kurang...

Saya harus memohon maaf terutama kepada bos dan rakan - rakan yang bersusah payah datang meredah hujan semata-mata untuk memberi sokongan pada saya ......

Saya bukan sahaja tidak dapat menjawab soalan dengan betul...malah...kumpulan saya mendapat markah yang paling sedikit....dan zon saya telah di malukan secara tidak sengaja oleh pengerusi majlis selepas saya menjawab soalan dengan salahnya....

MALU?? mestilah ada...



Tapi yang lebih melekat selepas keluar dari bilik kuiz adalah...KASIHAN PADA BOS ....nampak betul dia bersemangat datang untuk menyaksikan "kebolehan " staffnya....

Memang menghampakan.......

Dan...atas semua yang terjadi.........saya perlu lebih gigih belajar mengawal diri dari perasaan gemuruh.......kerana dengan perasaan itulah yang membuatkan saya hilang tumpuan dan fokus pada kefahaman soalan yang diberikan....akibatnya...saya gagal memikirkan logiknya jawapan yang perlu dipilih...gagal membuat tekaan yang betul....kerana saya ,...STRESS DAN GEMURUH... sejak awal lagi...........


SAYA PERLU MENGHADAPI MEETING KKZ MINGGU INI DENGAN TABAH.....DAN JAWAPAN YANG LEBIH LOGIK.......


KUIZ SAINS DARJAH 6 DI SKGG
Salah seorang peserta adalah saya.....
soalan: Gas apakah yang dikeluarkan oleh tumbuhan hijau sewaktu proses Photosintesis?
Saya Jawab : Karbon dioksida!
Ini adalah contoh jawapan yang telah saya berikan akibat kegemuruhan dan stress.....walaupun saya tahu jawapannya adalah...oksigen.........











2 comments:

Syah_Hass said...

waaaaaaaaa....sabar ye kak..

masni qisrine said...

hahahah..klako lh tgk gambaq tu

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh