Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

27 July 2010

Dunia Qasej: 9 bulan di kandungkan

Salam...

Merasa pelik pada perubahan perasaan, selera makan dan perasaan memberi tanda-tanda yang aku sudah mula 'berbadan' dua..aku ingat lagi perasaan masa ni...masa awal-awal tanda tu..aku tak terus jumpa doktor...sebaliknya beli pregnency test jer...maklumlah ..anak kedua kan...dah pandai dah sikit-sikit...then tak yah kelam kabut nak g klinik tahan perasaan ingin tahu...hehehe..aku g klinik untuk buka kad dalam 2-3 hari selepas itu...

3 bulan pertama mengandungkan Qaseh...agak hebat penangan mabuknyer tuu...ade la 2 minggu gak masuk wad sebab dah kering habih dah air dalam badan ni..asyik muntah jerr..sampai keluar kuning dibuatnyer...pahit ooo...Dalam tempoh ni juga...aku ade terkena 'kejang' gak..maybe salah amik ubat..time makan ubat...MAXALON...ubat tahan muntah yang diambil masa duduk dalam wad..ok jer...tapi bila di umah....lain plak jadinyer...ape pun..doktor dah 'blacklist' kan ubat tu untuk aku...sian ubat tu...dannnn..tak boleh bau/hidu badan Daddy...malah, daddy belum pun sampai di rumah...aku dah tloya-loya dah...walhal...suker jer sebelum ni...( wink-wink-wink)...kesian kat daddy gak...masa ni..kalau time tido, aku akan tido dulu then baru daddy menyusul...

3 Bulan pertengahan..dah kurang morning sikness...tapi ade la sekali-sekala tu berkejar ker sinki gak...yang bestnyer..waktu ni dah beriya nak makan itu ini... berat badan ku naik mendadak...doktor pun beringat-ingatkan lah aku..kawal sikit kalau boleh..risau naik terlebih-lebih had nanti..lain plak yang dapat..dannn...masih kurang ok ngan bau badan orang..termasuklah daddy...kesian sungguh....walaubagaimanapun, masa ni dah mula asyik teringatkan daddy di waktu opis hour...gambar yang ade diatas meja di pandang jer buat pengubat rindu sementara tunggu daddy balik...

3 bulan terakhir, morning sikness menjadi balik...bayangkan nak muntah-muntah bila perut makin membesar..sakit n penat sangat...kesakitan di bahagian paha dan bawah perut menjadi-jadi...sampai kenkadang tu tak leh nak bergerak...ambil masa untuk bergerak semula...keadaan ini berterusan sehinggalah waktu bersalin tiba...

Hebat tak?...aku boleh / kena drive kereta ke tempat kerja sehinggalah 1 hari sebelum melahirkan Qaseh...pengalaman pertama..daddy tak dapat hantar kerana tempat kerja yang bertentangan arah...:)

Pengalaman di setiap kandungan berlainan semestinyer...terasa amat hebat sekali mak aku di kampung...berpeluang merasai 11 kali mengandungkan kami adik beradik...(1 keguguran di usia 6 bulan kandungan)...aku yang baru 2 kali ni pun dah rasa seronok lain macam ..ini kan pula mak...TAHNIAH MAK....

.....:)....

4 comments:

Anonymous said...

mmg lain pengalaman seiap ank...aku ms ank sulung yg paling teruk smpai msk hosp...tp yg lain2 alhamdulillah...yg paling sng yg trbaru ni la...kene duk labour room walau x rasa sakit lg n blum cukup bln tp dah bukak 6cm...alhamdulillah...ni semua kerje Dia...:))

ibusumaiyah said...

best kan dapat pengalaman berulang-ulang yang dah kurang orang nak zaman la ni....

mmm...tak sabar lak rasa, nak rasa 'ade org dalam perut' ku ini lagi..hehehe...syyyyyyyyyyyyyy...

Anonymous said...

best memang best.tapi untuk kita yg berkerjaya diluar nie ada sedikit payah.hahahah...pasal tu kak yati 6 jer.kalo dak harus 10 kut...

ibusumaiyah said...

hahha...kak yati...yang 6 tu..'ter-excident"....rasanya closing tahun 2010 ni..kak yati menten slim ehhehe...

ape pun tahniah atas kejayaan meramaikan umat islam di dunia ni...bukan senang ooooo...

saya nak kejar ni...so kena dapatkan KEMBAR laa ...hehhehe

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh