Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

24 January 2011

Asam Pedas Harum....

Salam....
Dek kerana teringat sangat kat Asam Pedasa Pari yang dimakan masa di Melaka ari tu...usaha jua dibeli pari masa di pasar sabtu ari tu....beli terung...lupa lak nak beli bendi...
pastu..selak-selak lah buku resepi sana sini carik resepi masam asam pedas ala -ala cam kat melaka aritu...

Ari nieh...aku letak status ASAM PEDAS dalam fb...member fb /blogger /x-sekolah aku dengan baik hati + prihatinnya telah sudi beri / tag aku pada resepi masak asam pedas melaka .....wahhhhh teruja tul...tak sabor nak balik umah ..masak....!


kalaulah bolehdi view resepi nya ...cuba la try test tengok klik kat sini.....


Ini hasilnya.....aku ikut sebijik-sebijik seperti dalam resepi tu....ade gak la 2-3 bijik yang aku tak ikut...sebab tak cukup bahan...seperti lengkuas....hehehe....

Seronok masak bila ade orang makan .....ehhehehehe.........





kalau tak boleh klik pada link tu....ni haa...eden copy n paste kat sini...:)




ASAM PEDAS HARUM... a. k. a  ASAM PEDAS CILI REBUS DI TAPIS AIR...hahahhaa (ni nama yg aku bagi)

BAHAN-BAHANNYA :-)

1 kepala ikan duri (ikan mayong), dipotong
1 kepingan besar daging ikan duri, dikerat 2
1 biji terung biru, kupas sedikit kulit, belah dua dan kerat serong
1 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
2 batang serai, dititik
1/2 cm lengkuas, dititik
1/2 cm halia, dititik
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan, belah dua setiap 1 kuntum
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
1/2 inci belacan*
1 camca teh lada hitam biji*(*ditumbuk lumat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan mayong dicuci bersih, perap dengan limau kasturi dan sedikit garam selama 10 minit, cuci kembali dan toskan.
  2. Dalam periuk, panaskan minyak, tumis halia, lengkuas, serai dan bahan tumbuk lumat hingga harum, masukkan cili kisar dan terus menumis hingga terbit minyak, gunakan api sederhana.
  3. Masukkan air, kacau rata dan bila mendidih, masukkan ikan tadi. Tambah daun kesom dan bunga kantan. Masukkan jus asam jawa, garam dan sedikit gula. Bair mendidih dan masukkan terung.
  4. Masak hingga terung lembut dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera bersama nasi hangat dan ulam-ulaman....

No comments:

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh