Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

08 February 2011

Anak MURID aku naa'aayaaaaa......

Assalamualaikum...

Hari ni...awal plak sampai sekolah mira...so..pusing kereta dengan hebatnyer tuk hantar qaseh plak di tadika...sekali bila sampai...alahaiiiiiii.......baju sekolah kakak amira sudah tertinggal daaaaaaa....so kena patah balik ke sekolah kakak amira lebih kurang 5 minit jika di pecut laju-laju dari tadika qaseh...aduhh...aku park kat depan pintu sekolah...dan berjalan laju kekelas amira bersama sepasang baju kurung sekolahnyer di tangan....

Berjalan laju bersama murid-murid sekolah rendah...tetiba rasa cam bertukar profession lak....rasa cam aku adalah CIKGU pada ketika itu....haaaaa......berbunga nya hati berada di tengah2 bebudak kecik-kecik comel-comel jinjing beg pelbagai ragam dan saiz...termasuklah tuan beg nyer pun macam-macam saiz....

Tetiba terpandang seorang budak jalan tundukkkkk jerrr...melintasi aku yang tengah rempit jalan nih...wahhhh.....beri dia laluan...dari atas (aku kan tinggi dari kanak-kanak ni)....kelihatan comellllnyer lahai budak ni...mesti baru darjah 1....tapi beg..mak aiiii ...besar beb...seb baik dia sorong ..kalu tak...sian dia...

Wokeh...jumpa dah amira...kasik baju dan beberapa ayat pesanan dari penaja IBU&DADDY...asyik tertinggal barang jer anak aku ni...mentang-mentang lah ibunyer kerja around ni jer...dan tak sampai hati TIDAK hantar pada nya jika tertinggal barang..suka nooorrrr dia tinggal itu ini dalam kereta....

TETIBA.....!!!!!

' cikgu!!...cikgu!!....'

hah?...cikgu dah sampai...! - aku pusing kiri kanan....

'cikgu!! cikgu!! '

owwhhh...panggil kau kerr...sabor je la...2-3 orang kanak-kanak comel mengelilingi aku...!!

' cikgu!..dia menangis!.."

errrkkk.....nak buat ape nih??

melihat budak kecik itu menangis....(bersungguh betul di menangis....bertambah comel jadiknyer..)..teringat kat aku dulu...masa darjah 1...menangis beriya-iya...sebab terlupa pakai tali pinggang panefore aku...sampai cikgu hantar balik umah kot ingat aku sakit perut ke aper....hahaha....

' kenapa ni...kenapa menangis'..aku urut belakang si comel tu...(budak tadi rupanya...yang lintas aku sambil tundukkkk je tuu)

' naaaa  aayaaaaaa'....dia cakap sambil meraung sikit...

' sakit perut kerr...jgn nangis..jangan nangis..' aku tak paham ape di cakap...main belasah tanya...kot betul ker ...macam aku dulu....

' nak ayaaaa" meraung kuat sikit...

" ooo nak air?..." aku pusing pada amira...nak minta air yg amira bawa tadi..

si comel tu geleng kepala...' nak ayahhhh.."

wohhhh...baru dengar betulll...

" nak ayahh?..."....erkkkkk mana lak nak carik ayah dia ni...

" nak ayah yer...ayah kerja...nanti petang ayah datang amik yer....jgn nangisss yerrr....kita belajar dulu nak?...masuk kelas dulu naaa....belajar kejap...nanti boleh balik.."

dah tak tahu nak pujuk ape dah....ade la ayat-ayat serupa aku ulang-ulang pada nya...cikgu pujukkkk ooo...

' ibu...duit kiter tak de.."

beralih pada amira lak...' duit ?..ade dalam beg tu.."

risau jika duit tu takde dalam beg...aku ajak amira ikut ke kereta...dan si comel tadi?...ntah kemana...dah masuk kelas lah tu ngan kengkawan yang kerumun aku tadi...siannyerrr lahai......

sampai di pagar..jumpa member opis lak..

" tgk anak yer?'..aku tegur

" aah...ni anak ker ?..darjah berapa?'

" satu ma'wa'...

' lerr sekelas la ngan anak aku...yg tadi ko ade ngan dia kot'

' lorrr....yang menangis tadi?...dia nak ayahhh laaaaa..aku try pujuk sikit tadi..kesian lak tgk dia nangis .."

aduhh....anak member aku rupanya...kebetulan sungguh dunia ini....

' hehe...dia cuti lama...tu yg nak ayah jer tu.." sambung member aku
" terima kasih lah yer....sebab jadi cikgu sekejap.. pujuk anak aku...ok lah kot tu...masuk kelas..."


kami pun beredar lepas kasik duit kat amira...

.....................jadi cikgu terjun aku hari ni....
.....................anak member aku lak tu.....
.....................tau -tau aje aku ni memang nak jadi cikgu....
.....................cuma tak kesampaian jer nampak gaya nyer...
....................tadi jadi CIKGU sekejap..kira ok lah tu...
....................teringat-ingat bebudak kecil tadi panggil aku 'cikgu-cikgu'....alaaaaahaii....

No comments:

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh