Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

24 February 2011

Ku kira Tangan ku ini PANAS....

Assalamualaikum.....

mmm...gembira nak kongsi bersama pembaca semua ...
hasil pertama dari kerja-kerja berbudi kepada tanah...

ku kira...tangan ku ini PANAS....sebab sebelum ni..tak pernah menjadi kalau menanam ape pun.....
sekali pun aku beli yang segar-bugar , sihat walafiat dari nursery...bila di bawa balik , sama ada aku tanam di tanah bawah atau di biarkan dalam pasu....KOMPOM....pokok itu akan mati...atau sekurang-kurangnya BANTUT...tak mo tumbuh elok-elok....yang paling sedey tu....pokok tu kalau mati...sampai keakar-akar mati nyer....

So....dengan semangat baru di tempat baru ni...kononnyer..aku test la menanam sayur-sayuran....pertama kali aritu test tanam kacang bendi....benih tumbuh sampai 5 inci tinggi ja...pastu kuningggg jer daunnyer sampai ker batang sekali...waduhhh...tak leh diselamatkan lak tu....

lepas pada tu...try lagi tanam kacang panjang, jagung, kacang buncis, dan petola....kali ni dengan keyakinan...TANGAN KU INI SEJUK....

dan hasilnyerrrr......
moh kita lihat gambor nih...


ini kacang panjang pertama yang berjaya membuahkan hasilnyer.....


kasik can kat qaseh petik kacang panjang pertama ni...:)



ini rasanya pokok petola kot...tak berbuah pun lagi....


 Antara usaha tuk membuktikan tangan ku ini jenis SEJUK.....kunyit di belakang sana tu jer yang aku try tanam...yang lain tu...cam serai, pokok ubi, limau kasturi, cabai burung  tu.....daddy yang tanam...hehehehehe

Lepas ni...tgh try tanam pokok bunga matahari....sebab jiran depan umah ni tanam pokok matahari tu banyak-banyak tepi pagar...bila berbunga nampak cantikkkkk sangat....:)


5 comments:

Atashi In Hiroshima said...

wahhhh....cayalah. teruskan uasaha lagi

Mrs Azuhaizat said...

bestnya hang, rumah ada tanah boleh tanam macam-macam..aku minat tanam-tanam jugak, tp dok tkt 7 nun tak boleh tanam apa2 dah tu matahari pun tak sampai...lepas ni hang tanam pokok yang senang hidup macam cabai melaka, cabai besaq, tomato, sawi, kangkung ka...pengalaman aku tanam pokok2 mcm ni dijamin hidup punya la..

Watie Rose said...

eh eh banyaknya buah kacang tuh...

kak zit said...

nak pi tengok..bila nak jemput ke rumah?lepas exam nak pi jugak

sumaiyah_nda said...

yoo : yep..mari teruskan usaha..:)

suharti : tak pa..nanti hang pun akan ada tanam tuk bercucuk tanam.. tomato senang tumbuh noo...nak try gak yang tu...

watie : hehe...kacang jer nampaknya yang beru berbuah..yg lain tak nampak hasil lagi..

kak zit : mai la...tak jauh dah..GPS ada kan?..

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh