Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

30 April 2011

Kenangan Di Sekolah Rendah : BALOQLIAT????

Assalamualaikum...dan selamat sejahtera...

wahhh..berbunga-bunga yer sumer...maklumlah..minggu ni kan cuti hariburuh...sampai senin....;)

ekoran dari segmen en ben aritu...teringat-ingat lagi hal-hal menarik masa sekolah dulu-dulu kan....betul ayat en ben...kalau cerita bab kenangan masa sekolah..memang tak cukup masa nak diceritakan....(kalau ade yang nak dgr laaaa kan...)

ni pun dok lorat gak lagi nak cerita satu kisah ...kejadian ni biasa jer...tak de ape sgt...tapi...bila dah menempuh alam kerja...baru aku tahu kenapa seseorang itu boleh meluahkan perasaan dengan cara camtu...;)

SUATU KETIKA DAHULU....:)

Aku bersekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Gelong Gajah, Beruas, Perak...(ade yang sekampung kerr..?)...hehehe sekolah yang tak jauh dari rumah aku...

Masa tu..aku darjah Enam...bermula dari hanya tolong cikgu seterusnya aku dan seorang kawan aku - Azma, telah di arahkan untuk menjadi penulis tetap tak bertauliah ..;)...kami kena tulis apa-apa peribahasa/perumpamaan di sebuah papan hitam kecil (moveable). Papan itam ni plak di letakkan di siaraya ..tempat laluan murid-murid..so mudahlah tulisan itu di baca...setiap hari...satu perumpaan / peribahasa bersama makna atau contoh di tuliskan di situ...aku ngan Azma bergilir-gilir menulis...hari ko..esok aku...sumber?...aku ade!..buku rujukan BM ...nak tulis pun peribahasa / perumpamaan melayu lah jugak...:)

Sampai suatu hari ....lepas siap tulis kat papan itam tu pagi tu...datangla Pak Cik Man (bukan nama sebenar)...pak cik ni tukang kebun kat sekolah kami masa tu...:)....

Pak cik Man :  ni ..ni...dah tulis apa tu..? haaaaaaaaa....bak sini pemadam...tulis benda lain...

Aku yang terkejut ni...bagi lah gak pemadam tu...

Pak Cik Man : ...aaa...hangpa tulis ni...

Aku :...tak pa ker...takmau la....nanti cikgu marah

Pak Cik Man :...tulis je laa....hahahha...

Pakcik Man pun tulis la sendiri kat papan itam tu....


Lebih kurang 10 minit lepas tu.. aku kena panggil ngan cikgu..


cikgu : Giliran sape tulis hari ni?
Aku : Saya
Cikgu : Kenapa tulis macam tu ??
Aku :..Bukan saya tulis...Pakcik Man yang tulis..
Cikgu : Hah?...Pakcik Man....hahahhahaha...Sudah...pergi padam....tulis ikut dalam buku tu...

Terpinga-pinga...aku pun buat jer ...dalam hati ..KONPIUS BETUL...!!!

BALOQ LIAT
Maknanya  : SEORANG YANG PEMALAS...bla-bla -bla ( aku tak ingat ape)
Contoh : (siap di baginya contoh...tapi tak ingat ayat nyer camner...tapi masih paham maksudnyer..)

Bila masa berlalu....tempoh alam kerja....aku terpikir....mesti ade sebab kenapa Pak Cik Man tulis macam tu....:)

p/s ...Balogliat tu...adalah bahasa utara mesia......:)

No comments:

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh