Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

28 May 2011

Baju Sendiri 'kurenggg' Tak Nampak...Baju Orang 'kurengg' Nampak Sangat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera....salam satu Malaysia....:)  peace no war....

Ini kisah benar yang hendak di bebelkan di sini...cerita nya cam gini....:) ..watak yang terlibat adalah sumaiyah (bukan nama sebanar) dan aku ( aku laa...linda a.k.a ibusumaiyah)...lagi....daddy...:)

Suatu hari sumaiyah datang menghantar dokumen  di opis aku...lama tak nampak sumaiyah....sesekali jumpa macam banyak benda lak nak di bualkan....

Aku : Sumaiyah....lama tak jumpa kan...

Sumaiyah : ..sambil senyum-senyum datang kearah aku.. a ah la kak...lama tak jumpa ...apa kabar?

Aku : Baik jer....Su....!.....meh la sini akak tolong sembatkan baju ko ni...dari dulu sampai sekarang dok camtu ja hujung baju ni....bawak-bawak laaaa di jahit....
         
Baju sumaiyah aku lihat dah makin besar lak hilang jahitan sembatnyer tu...benang berjurai-jurai...dah lama aku tengok baju tu camtu...boleh plak di pakai buat dekkkk jer.....kihkihkihkih....

Sumaiyah : hehehe...akak ni...tak sempat la kak..banyak kerja....

************

Disuatu pagi di rumah aku....sebelum bertolak ker tempat kerja....keadaan nampak cool sikit pagi ni...konon semua beg-baju anak-anak dan daddy dah di sediakan sejak semalam...tetapi....tiba-tiba terpandangkan sembat baju kurung aku yang dah tertetas....dalam sejengkal lah gak....dan terkulai-kulai membibir keluar.....mmmm.....baru teringat..." dah lama dah baju ni tertetas ..... aku jer yang wat lambat-lambat nak jahit balas"

Daddy : Iah-ish -ish....pepagi ni baru nak menjahit ker? dah kul berapa dah ni ...

Aku : Sengih-sengih-sengih....sebab rasa bersalah...tapi nak menjahit gak....jap sikit jer ni

Aku (lagi) : Abang....ni la orang tua cakap ..jaga tepi kain sendiri...ini tidak!!....tepi kain orang kalau koyak sikit kemain lagi nak tegur la...nak tolong betulkan laa....tapi kain sendiri koyak...tak sedar...kalau sedar pun. buat-buat tak nampak jer....tak usaha pun nak betulkan secepat yang boleh.....lagi teruk...kalau tak terbuka minda, tak sabor n tak reti bahasa mesia.. bila di tegur kain tu koyak...terus melenting....ish ish ish ish...nauzubillah.....minta-mintalah dijauhkan hati & mulut ni dari jadi camtu......

Daddy : hmmmmmmmmmmmm...sambil mundar-mandir dari dapur ke ruang tamu - ruang tamu ker dapur....

malas nak layan lah tu....sebab jam dah menyanyi-nyanyi menunjukkan pukul 7 pagi...sepatutnya dah kena bertolak ke opis.........


~ THE END~

7 comments:

Mehmed - said...

terlalu banyak kain yang perlu dijaga kan cik kak Ahaks!

linda a.k.a ibusumaiyah said...

hehe..kalau kain orang lain pun sibuk nak jaga..memang lerr banyak...heheehe...amik perkara WAJIB di jagakan jer..selebihnya lu pikir lah sendiri...~ngeee~...

p/s kain yang ditempah rakan2 ni pun ade gak 2-3 pasang nak di JAHIT TEPI...:)....

not irene said...

tolong jahitkan sekali kain orang lain pon ok.

nasihat menasihati tu tidak salah.

selamat jaga tepi kain anak2 dan suami, adik beradik dan keluarga.

linda a.k.a ibusumaiyah said...

:)..dahulukan family....

Adam Narzuan said...

hahaha.. bahasa penulisan yang subjektif.. Membuatkan adam berfikir secara direct dan indirect... Secara direct akak ceritakan pasal sembat baju.. Siap nak tolong member.. Tapi baju sendiri terabai.. Tetapi secara indirect, apa yang akak nak sampaikan adalah kekadang sikap kita yang melihat keburukan orang tetapi tak nampak kesilapan diri..

Kalau Tahu Aku Bunuh Awal-Awal

eintan nurfuzie said...

FOLLO IBUSUMAYYAH..NO CANTEK..123

linda a.k.a ibusumaiyah said...

salam

adam:..terima kasih berkunjung sini...dan terima kasih juga kerana sudi mengulas...memang di sediakan untuk difikirkan..tak kisah lah apa yang hendak di fikirkan...boleh sama-sama mengambil teladan...kan..:)

eintan : terima kasih.....blog intan memang cantik..:)

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh