Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

16 May 2011

'Cikgu Linda"..cam tak sedap .." Cikgu Maslinda.."..baru sedap....:)

Assalamualaikum dan selamat malam...

Hehehe...( apehal ketawa lak ni...)

Ari ni BW sikit-sikit jer boleh...terkebizian plak diri ini di waktu siang tadi..tengahhari plak..kena hantar baju persalinan amira kat tadika..boleh pulak tertinggal dalam kereta masa hantar Qaseh pagi tadi...kang kalau tak hantar..bila si amira transit kat tadika lepas balik dari sekolah...dia nak salin pakai baju aper?

So....hari ni...hari guru rupanya yer......mmmm.....best lah kan...jadi cikgu ade Hari Gurunyer...jadi Askar ade hari Askar nyer...jadi setiausaha..ade gak hari nyer...jadi ape lagi?...mmm...haaa jururawat..ade gak hari nurse nyer.....jadi 'ikan bilis' akaun ?...tak de pun hari akaun sedunia ker....jurutera?...juruukur bahan? doktor?...hhehehehe...ape hal laaa ngan linda ni?  tu sebenarnya ayat JELES.....ye la......nak dgr cerita...? alaaa cerita biasa jer...cerita pasal aku n profession GURU....Nak bercerita jer....:)

Dulu, masa lepas SPM..aku mohon Maktab Perguruan.. g ujian UKELP sampailah interview sumer...dah dapat tawaran..di Maktab Perguruan Teknik KL..aku plak tolak...sebab dah mendaftar dan berhabisan duit di UiTM...:)..mak dah datang uitm suh berenti dan pergi maktab...tapi aku lak pujuk mak ..cakap nanti ngan uitm pun insyaAllah boleh mohon cikgu gak..:) .....yg sebenarnya...aku tak nak diaorang susah hati nak carik duit sebab nak tampung perbelanjaan aku ker KL yang MEMANG ASING sangat untuk aku..masa tu aku terima offer uitm pun sebab dekat....kat Manjung Perak jer..(sekarang dah berpindah ker Sri Iskandar, Perak)..45 minit jer naik bas. So kurang lah belanjan kan?...itu yg difikirkan MASA TU...

Then, sambung Degree kat UiTM gak....kat Shah Alam..itu pun terpaksa datang Shah Alam...sebab tak dapat kerja masa tempoh cuti semester akhir...dan mak pun memang nak aku sambung belajar...dari bekerja....katanya..nanti kalau dah syok pegang duit...dah lupa nak sambung degree...mmm...dulu-dulu memang camtu pun ...:)

Lepas Degree...aku mohon KPLI...nak jadi cikgu akaun....tapi tak yakin dapat panggil interview...maka aku mohon jadi cikgu matematik...major math minor BM...:) ...permohonan berjaya...ujian bertulis pun berjaya...dan masuk interview...

mmmm....masa tu...aku memang rasa..cam kompom dah nak dapat cikgu ni...so perancangan ni dah memacam dah....perancangan tu sampai ke tahap hal rumahtangga lah ...wahhh...jauh tul perancangan masa tu....dan terlaksana dah pun SEBAHAGIAN perancangan tu....

SEKALI!!!.....tak di tawarkan....mmmm...hampa sungguh...sungguh hampa.....buat rayuan...tapi ...masa tu tak berapa reti nak kesana-kemari wat rayuan...sebab sebatang kara di shah alam..mengurusakan segala...dan banyak mengharapkan bantuan daddy ....(masa tu tunang aku ...:)...)..... makanya...dengan pergerakan terbatas....so...tak lah dapat berbuat apa-apa...mmmm....

Tak lama lepas tu....aku dapat offer kerja ditempat kerja sekarang ni...Tahun-tahun berikutnya...aku cuba juga mohon KPLI..walaupun kata-kata mengatakan " dah susah nak dapat KPLI la ni..."  yer...memang ade gak kebenarannyer.....susah gak nak lepas KPLI... nak-nak lagi major Akaun dah kurang sangat di offer.. kalau nak..kena masuk U ..amik bahagian pendidikan...

Well...masa tu...dengan kekangan perbelanjaan dan 'ELAUN' sara hidup...hasrat tu aku simpan dalam-dalammmmm nun......:)

Melepaskan rindu..mencari pengalaman sementara bujang sekejap...aku jadi cikgu tuisyen di pusat tuisyen di area perumahan ku...:)

Sekarang ????

Hasrat nakjadi cikgu tu...masih membara...tapi atas faktor umur....KPLI macam dah tak boleh nak dapat tempat....:)...aku pun dah tak semak lak syarat umur terkahir untuk mohon KPLI sekarang ni....:)

Makanya...bebaru ni...adalah mohon Diploma Pendidikan UiTM....tapi...tak berjaya...walaupun aku now ni adalah warga UiTM...huhu...

Tak pa la.....ingat ...... rezeki itu..Allah telah tentukan...kita cuma perlu berusaha dan tawakal tanpa was-was pada ketentuan Allah...Allah lebih tahu apa yang TERBAIK untuk diri, keluarga seterusnya juga untuk masyarakat sekeliling kita...Allah telah tentukan apa yang terbaik untuk kita pilih jika kita berserah padanya sebulat hati.....walaupun kita mahukan sangat sesuatu itu..yang dirasakan amat baik untuk kita, tapi jika Allah kata IA bukanlah yang terbaik untuk diri kita..dan itu bukan rezeki kita...maka tidak lah kita dapat akan sesuatu idaman itu...:)....

Tapi janganlah kita putus harap pada Allah....mungkin sesuatu yang kita idamkan itu..tidak diberikan sekarang, mungkin sesuatu itu akan diberikan pada masa akan datang?...tiada siapa mengetahuinya selain Allah....

Urusan kita - adalah berdoa dan yakin pada Allah...meminta..hanyalah pada Dia...jika ia tidak beri didunia...di akhirat pasti akan diperolehi...itu lah kebaikan meminta pada Allah...tak dapat didunia...dapat di akhirat...

Okeh....ayat-ayat di atas adalah peringatan untuk diri aku sendiri.....

Berbalik pada hal GURU dan aku?....mmmm..... Aku nak ucapkan Selamat Hari Guru untuk diri ku SENDIRI...
Siang tadi dapat lah juga ucapan hari guru....yer laaa...walaupun tak dapat jadi cikgu pada anak-anak orang lain....jadi cikgu pada anak-anak sendiri pun...kira cikgu lah jugak..kan?......aper-aper je laaa aku ni.....

Dah nak pukul 11....so CIKGU kena semak 'jadual pengajaran' si mira ni....minggu depan periksa pertengahan tahun.....tak study pun lagi budak bertuah ni....:)..jadual periksa kelmarin dah dapat dah...

SELAMAT HARI GURU...untuk DIRI KU...SENDIRI....:)

p/s Ye la..ye la.....Selamat hari guru untuk semua ibubapa yang setia mengajar anak-anak dalam SEMUA subjek kehidupan...dan wat semua pendidik yang bertauliah...peganglah amanah itu...kerana diri mu amat disanjungi hingga akhir hayat ni....mana ade orang panggil ''ikan bilis' akaun linda' ...tapi kalau cikgu...sampai akhir hanyat pun akan lekat panggilan 'cikgu' pada diri seseorang itu....contohnyer...'Cikgu Linda"...mmm cam tak sedap jer..." Cikgu Maslinda.."..yer yer...baru sedap....:)

2 comments:

m.q said...

linda skrg dh senang berkat kesabaran linda dulu berjimat cermat....:)

linda a.k.a ibusumaiyah said...

ehehee....tak menyimpan pun...kihkih

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh