Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

14 July 2011

Dunia Amira : " Allah Tu Solat Tak ?..."

Assalamualaikum....Sebuah komunikasi berlaku suatu ketika yang tidak lama aritu....bebaru ni jer...yang ingat ari sabtu..

Ibu  : Amira.....solat zohor dulu...baru pakai baju teakwando tu...

Amira :  bangun dan amik wudhuk........Ibu, Allah tu solat tak?

Ibu : erkk....ayakkk...terperanjat makcik aiihh......first! senyum dulu sambil pikir..aper nak jawab ni???.............. Allah tu...TAK PAYAH solat....kiter yang kena solat...sembah Allah...Allah tak payah sembah sesiapa...sebab Allah yang jadikan amira, ibu ...sumer dalam dunia ni Allah yang buat...jadi kita kena la solat pada Allah...kira cam berterima kasih pada Allah lah tu...

ayat aku dah lintang pukang...1) sebab nak pahamkan dia siapa ALLAH tu...2) kenapa kita kena solat dan 'Allah tak perlu solat' 3) risau ooooooo takut si anak dara 7 tahun aku ni tak paham...

Amira : Oooooo.....Allah tu hebat kan ibu....Allah boleh buat ibu...

Ibu : Aah...PALING HEBAT...MAHA HEBAT...saaaaangat berkuasa...(senyummmm...)

Amira : Ibu...Allah boleh jadikan baby dalam perut ibu tak?

gaya 'OTAI' bersama kura-kura congek....hehehe
Ibu : Bolehhh...sumer-sumer boleh...(errkkkk....bab baby ni bukan boleh lebih-lebih..karang mula si amira ni nak beremosi...)...dah lambat ni....cepat solat


p/s      .....ibu amira ni...bukan orang yang baik-baik ..jauh sekali alim-alim...tapi TETAP cuba jadi yang terbaik hanya untuk anak-anak dan keluarga...untuk orang lain tu...kompom lah ibu amira ini bukan orangnyer....

sori..gambor kecik...:)

p/s (lagi) .....apabila si anak dara 7 tahun ni dah selalu tanya hal-hal 'kasik kejut jantung mak ndak'....aku sampai tanya seorang ustazah yang ibu percaya ni...:)...tanya petua menjawab...dan...beliau cadangkan... baca buku " Ibu, Benarkah Tuhan Itu Ada?" pengarang : Nabila Hassan....kengkawan cuba laa....insyaAllah banyak manfaatnyer...terutama nak menjawab soalan MAUT anak-anak ni...;)
       

7 comments:

Rohaizam Rosli said...

huhuhu.... suka2... amira dalam fasa curiosity tu... bgos la dia tanya2... huhu....

linda a.k.a ibusumaiyah said...

hehe...a ah..bagus n bertuah betul itu budak...:)

dilazfamily said...

pandai dan bijaknya amira bertanya.contoh yang baik adalah bagus untuk anak2 kan

linda a.k.a ibusumaiyah said...

:)..tq. ..tu la..yang cepat dia belajar bila ibubapa nyer buat salah...ehhehe

aimaniman said...

ibu oh ibu.. engkaulah ratu hatikuuuu...

Mehmed - said...

bagus..ni dakwah

linda a.k.a ibusumaiyah said...

aiman : ..engkau lah ratu hati ku....;)

mehmed : akak bukan la pandai berdakwah...ini cerita pengalaman ker..;)

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh