Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

14 August 2011

Ada Orang PAKSA BELI?..Ada Orang PAKSA JUAL?

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Alhamdulillah...dah sampai ker hari 15 puasa...kalau terawih pun dah ade bacaan doa qunut :)....Persiapan raya ok ker tahun ni?..:)

mmm....dalam urusan jualbeli, alhamdulillah aku faham kenapa sesuatu harga barang itu NAIK/MAHAL tak terkata...dah susah nak jumpa barang murah?....kenapa mahal tu?...tak leh murah ker?....saper yang punya angkara ni?.....dalam topik perdagang pun....perkara ini di kenalpasti. Punca UTAMA harga barang naik adalah kerana ORANG TENGAH..atau pemborong.

Sesuatu barangan itu ada yang diperolehi melalui BANYAK ORANG TENGAH/pemborong...ada yang 'direct'..atau terus dari ladang...terus dari kilang...hehe  ... dan disebabkan orang tengah atau pemborong ini juga mahu mengaut keuntugan, makan harga barang itu di naikkan mengikut keuntungan yang hendak di perolehi. Seterusnya ia memberi kesan yang amat jelas dimana HARGA barangan itu menjadi murah atau MAHAL atau mungkin AMAT MAHAL apabila sampai kepada pembeli terakhir/pengguna. Siapa pembeli? kita lah kan...walaupun kita ni PEMBORONG...tapi kita juga adalah pembeli dalam satu rangkaian jualbeli.

Samada itu adalah SEBAB MUSABAB atau HANYA ALASAN penjual, tetap ayat ini glemer bila di tanya.." kenapa mahal sangat ni cikk?'               -jawab penjual " ..kami pun dapat harga camni..amik untung sikit jer ni.." atau.."...dah pemborong pun letak harga mahal..terpaksa jual harga macam ni..'....atau.." harga bahan mentah naik lah dikk...gula-susu-tepung-ayam semua dah mahal.."

INSYAALLAH dan ALHAMDULILLAH....aku masih faham dengan keadaan ini.....TAPI!!!....tahniah kepada PENJUAL BIJAK...yang bijak mencari pemborong...bijak menjual dengan harga yang berpatutan...bijak memahami pengguna/pembeli...bijak mengira keuntungan dengan tidak menekan pembeli...bijak mengambil peluang menjadi KAYA didunia dan KAYA diakhirat...bijak segalanyer lah.....tahniah di ucapkan....moga di murahkan lagi rezeki mereka...

Berniaga adalah jalan mudah untuk kaya...benar...ambil lah peluang....dengan perniagaan ni lah juga kita boleh KAYA di akhirat...bagaimana?..kita boleh BERSEDEKAH ketika berniaga...?..payah yer...memang lah payah...ZAKAT PERNIAGAAN?...hehe....pandai-pandai lah pikir yer..kaunter zakat sentiasa terbuka untuk sebarang pertanyaan...itu LEBIH WAJIB dari membayar cukai yang di wajibkan oleh kerajaan...dan aku tak kata cukai tak perlu di bayar ...

APAPUN....walau semahal mana..walau SEMURAH mana pun harga barangan itu...KEBIJAKSANAAN masih terletak pada diri pembeli/ pengguna....hak pengguna/pembeli pun memang dah disediakan dalam kerajaan....kalau kita rasa harga kuih tu 50 sen saketul kecik itu MURAH...beli lah...dan makan lah dengan senang hati...(Bismillah dulu naa sebelum makan..)...tapi...rasa MAHAL SANGAT...hah!!...tak yah beli....kan senang???...ATAU  PUN  pergi buat report atas dasar hak pengguna .........Pembeli pun kena lah BIJAK....pilih sama ada nak beli atau tidak..atau report....

Tidak ade sesiapa pun yang PAKSA kita untuk MEMBELI.....dan tidak ada SESIAPA pun yang PAKSA kita MENJUAL.....memasig ada hak dan kepentingan sendiri....

Nak beli...beli lah dengan BIJAKSANA...nak menjual pun sama lah juga .....TIADA PAKSAAN ....:)

p/s......berjemana ? selesa? ...terpulang...

3 comments:

alif haris said...

mana boleh paksa2 ..
hak kita sebagai pengguna utk memilih .. ^^

Pak Pis said...

berniaga ni seumpama berada di hujung tanduk...nak menipu ke nak jadi peniaga yang jujur...dan x ramai yang nak jujur sebab ramai yang nak untung...

linda a.k.a ibusumaiyah said...

alif : tq sudi jengah sini..gunakan hak dengan betul :)

pak pis : Betul gak tu...bila peniaga target had percentage nak untung tu lah yang menyebabkan harga jadi tak munasabah untuk di beli....

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh