Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

02 August 2011

Dari Ubi Jadi Pengat...~Pengat Setia Alam~

Assalamualaikum...Selamat Menjalani Ibadah Puasa hari ni...:)
Syukur pada Allah kerana memberi kesempatan pada kita untuk menyudahkan puasa pada semalam hari...InsyaAllah untuk hari ini dan seterusnya juga...:)


Kalau dah...boleh la nak diceritakan sikit..aper ibu wat dengan UBIKAYU yang PANJANG itu...

Haaaa...tadaaa....ibu buat pengat. Kalau kat kampung ibu panggil 'SERAWA' sebutan kedah nya 'SEGHAWA'....


ubi siap di buang kulitnyer dan di basuh

Kuah Jer Yer...?


Resepi Pengat UbiKayu Setia Alam..

***samer jer ngan pengat lain..:)
Bahan-bahan
* Ubi Kayu
*Gula Merah
*Gula Pasir
*Garam (secukup rasa)
*Santan (serbuk atau kotak atau fresh)
*Sagu

Cara Masak
Rebuskan Ubikayu sampai empuk/lembut, buang air rebusan jika mahu, masukan sedikit air, gula merah, gula putih, masukan air bancuhan santan, sagu dan kacau. Masukkan air lagi jika perlu. Biarkan menggelegak dan masukkan sedikit garam. sikit jer tau...nak kasik lemak-lemak jer...
NOTA **maaf, sukatan tak dapat diberi...ikut pada banyaknyer ubi. Masa masak ni, memang main masuk jer bahan-bahannyer...:)


 
Tadaaa....



6 comments:

Pak Pis said...

ha ape? dah kene masak...kenape begini akhirnye ahhahaha...alamak,,.. salah tme bace ni...dah lapaaaaa...

tq tau Follow pak pis muah muah wakakkakak

linda a.k.a ibusumaiyah said...

yerr...ubi tu kalu di simpan pun bukan leh tahan lamer...baik di selamatkan dalam periuk...


p/s...tergezut baca NOTA TERAKHIR tu tau...

Pak Pis said...

tak tau la ubi x tahan lame...hurm...lapaaa

linda a.k.a ibusumaiyah said...

akak pun agak jer....~ngee~

lapa?..ade banyak lagi gambar makanan yang nak di tayang ni...

;D...

m.q said...

sedapnye...hantar ke DO satu..
hakhakhak

linda a.k.a ibusumaiyah said...

muleh-muleh...tapi UBIKAYU nyer dah tak dak laa..lain kali mai tesco tu..singgah laa..:)

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh