Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

02 August 2011

Tips Mengajar Anak Kecil Berpuasa..# 1 & 2

Assalamualaikum...dan selamat sejahtera..

Sebetulnya ibusumaiyah bukan lah nak memberi tunjuk ajar atau aper...cuma nak berkongsi pengalaman mengajar atau lebih tepatnya menggalakkan kanak-kanak...iaitu anak-anak kita berpuasa...maklumlah sekarang ni kan bulan ramadhan yang mulia...jadinya...mungkin banyak entry yang sebegini akan di lihat selain resepi masakan dan juadah yang enak-enak...:)

Ibusumaiyah pun ade anak kecil meningkat besar... dah 7 tahun dah umurnyer....sejak 5 tahun dah train dia berpuasa...masa umurnya 5 tahun...dia masih belum tahu PUASA tu aper...sampailah 6 tahun pun ..dia cuma tahu...PUASA tu adalah PUASA...tak leh makan dari pagi sampai petang jer...tapi tak sampai maghrib...ade masanya dia dah minta air...dahaga....

Baiklah...untuk kanak-kanak yang masih peringkat umur begini...jangan letakkan KUANTITI sebagai Target utama...apa yang penting adalah pemahamannya tentang ibadah puasa...

Langkah PERTAMA yang ibu cuba adalah :

1) BERKEMAS DAN MENYIAPKAN RUMAH...SPECIFIKNYA BILIK TIDUR SIKECIL
kerja mengecat sebelum masuk rumah tahun lepas

Maklumkan padanya kedatangan Ramadhan dan persiapan bagi menyambut kedatangan Ramadhan...

Ibu minta Amira -anak dara 7 tahun ini kemaskan sendiri bilik tidurnya...sebagaimana yang disukai..terpulang...Ada juga ibubapa yang menghias bilik anak-anak mereka dengan meriah sekali...ade belon-belon..lampu-lampu lip-lap...memacam lagi...:)...memang best..anak-anak kiter pun akan terasa bestnyer..." tak sabar nak puasa"....


 2) CUCI KAIN TELEKUNG @ MEMBELI JIKA MAMPU
Pilihan adalah mengikut bajet dan kemampuan kita. Ibu hanya mencuci telekung anak-anak memandangkan telekung masih baru dibeli dan digunakan...:)...anjurkan agar mereka merendam/meletakkan kain telekung didalam mesin/besen sendiri.....

p/s ....rasaTerlambat sudah?....TIADA YANG LAMBAT UNTUK MEMULAKAN SESUATU..:)..

No comments:

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh