Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

04 August 2011

Tips Mengajar Anak Kecil Berpuasa # 7 - 8

-sumber dari google-

7) Sorokkan Semua Makanan
Kalau biasanya ade diletakkan  balang-balang cookies, gula-gula, asam-asam ker...jeruk-jeruk ker..bekas berisi buah-buahan ker..kannn....untuk menguatkan iman anak-anak kecil yang baru berlatih puasa ni....mungkin boleh diSIMPAN atau SOROKkan jer bekas-bekas tu...mana lah tau kot selama ni diaorang memang asal balik jer capai balang tu kan....so nak elakkan diaorang dari 'mencapai' secara tak sengaja..kang kita lak nak bebel kat diaorang secara tak sengaja kan?...bebel ker?...takde lah kan...
Tapi!! kalau pun anak-anak ni termakan secara tak sengaja.....jgn lah terperanjat meroyan plak...coool...tarik nafass...n..minta diaorang kumur...leh sambung puasa....:)

8) Kerjasama dan Sokongan Ibubapa
Mendidik anak kecil berpuasa perlukan sokongan dari kedua –dua ibu bapa.  Dan sebenarnya, dalam nak mendidik aper pun..sokongan dari KEDUA-DUA ibu bapa adalah AMAT perlu. Kalau satu pihak jer beriya nak ajar..”satu pihak lagi SOKONG, tapi terserahlah pada mak nyerr”.....
Sokong ajer tak berapa menjadi..yang menjadi kalau SOKONG dan KERJASAMA...yer la...si anak dok merenget nak berbuka...maknyer nak masak laaa...tukar lampin anak yang sorang lagi laaa...susukan anak yang ketiga n keempat laaa (kembar kan)...ayah?...dok depan TV lah kejap!!! PENAT!!! Sambil mata dah layu nnn TERTIDO....waduhh....tapi sebelum tu sempat la sebut kat anak  kecil yang sedang berlatih puasa tadi “ jangan la buka puasa......” itu jer?...sokong gak lah tu kan?
....maka dengan itu...memang lah SOKONG itu amat perlu..tapi kerjsama juga AMAT di perlukan...sama-sama mendidik kan best...seronok tau...tak caya??? cer try test tengok SOKONG & BEKERJASAMA .....:)...tapi di yakini...perkara ini ..ibubapa di luarsana pasti lebih arif..:)

p/s ...Selamat Mencuba....rasa terlewat?.TIADA yang terlewat untuk memulakan sesuatu...:)

No comments:

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh