Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

15 October 2011

Berniaga Bukan Sahaja Mendapat Duit Tetapi Pahala Juga...

Assalamualaikum....

Seminggu ni aku dan adik membantu kakak yang baru sampai tuk menjaya hasrat nya. Kakak itu berhasrat tuk berniaga. Well, berniaga memang sesuatu yang menyeronokan dalam kepenatan. Seronok bila hasil niaga kita membuahkan pendapatan. Walaupun tak seberapa tetapi membalikkan modal yang dilabur, itu adalah baik untuk permulaan. Bagi berniaga secara kecil-kecilan, seperti menjual nasi lemak bungkus, bihun bungkus siap  atau apa sahaja yang boleh di bungkus siap kemudian di pasarkan dan terjual, menuntut seribu keihlasan sebenarnya.



1) Beniaga Untuk Untung
Peniaga yang berniaga untuk untung, memang tidak akan kira apa juga masalah yang akan di hadapi oleh pembeli selepas membeli. Samada meletakkan harga yang tinggi - kurang kuantiti atau tambah kuantiti- tambah jugalah harga nya. Kurang sedap tapi harga mahal..

2) Berniaga Untuk Ala-kadar
Kita boleh nilai jenis peniaga yang begini. Contohnya, menjual nasi lemak bungkus. Hari pertama sedap! hari kedua masih sedap!..then ramai yang membeli dan mengetahui kelebihan nasi lemak nya itu. Maka hari ketiga masih sedap...Malangnya kesempatan itu di ambil dengan menyediakan masakan yang kurag sedap keesokan harinya. Tak sedap lah pulak!. Ini yang selalu terjadi.

3) Berniaga Untuk Untung Di akhirat
:)...peniaga jenis ini amat teliti dalam menghasilkan produk nya. Sangat pemurah dalam menjual. Maksud nya- harga murah - kuantiti banyak/lebih sikit/memadai dengan harga yang di berikan. Peniaga jenis ini sentiasa memastikan rasa produknya adalah SAMA atau LEBIH BAIK dari yang sebelumnya sambil masih mengekalkan harga yang berpatutan tersebut.Agar sukar menemui peniaga jenis ini. :)

Sebenarnya, banyak manfaat yang kita boleh perolehi dengan hanya menjual nasi/bihun/mee bungkus ini. Tak payah lah bercakap tentang perniagaan yang besar-besar.  Menjual di jalanan atau hanya menumpang letak di gerai-gerai kecil. Peluang ini sebenarnya boleh diambil untuk bersedekah melalui makanan.

Bagaimana ?
1) Menambahkan kuatiti nasi dalam bungkusan. Menambahkan sambal dalam bungkusan agar pelanggan rasa puas dan tidak rugi membeli.
2) Menyedapkan masakan, itu adalah amat perlu. Dan jangan sesekali mengurangkan kuantiti dalam satu bungkusan hanya kerana masakan anda SEDAP!!! sungguh rugi
3) Niatkan bersedekah dalam setiap bungkusan yang disediakan. Hal meletakkan / tumpang letak di gerai mempunyai risiko yang biasa - kecurian tanpa sedar....:) maka, cara yang terbaik adalah niatkan sedekah dari awal, agar tiada penuntutan di hari kelak.....kita dapat pahala dan si pencuri itu?...biarlah Allah sahaja yang uruskan...

:)......untuk itu nasihat sentiasa aku berikan kepada kakak yang telah memulakan perniagaan nya....tidak mahu perkara yang aku TIDAK SUKA sewatu membeli terjadi lagi......:)

Selamat Berjaya DAN berhati-hati .....

No comments:

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh