Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

22 October 2011

Pernah Makan LEPAT LIAT?.......:)

Assalamualaikum,

LEPAT LIAT...pernah dengar?...tak pernah?...pernah merasa?...tak pernah jugak?...hehehehe....
aritu mak ibusumaiyah datang dari  kampung.Kesempatan itu diambil untuk belajar buat kuih tradisi kampung -kampung yang dah lama tak merasa...iaitu LEPAT LIAT....:)

Kalau ikut resepi yang mak ajar ..hasilnya akan menjadikan LEPAR LIAT yang LIAT!!...hehhee dah nama pun lepat liat....mestilah dari rasanya yang liat itu....

Dengan itu, minggu lepas, setelah bahan-bahan mencukupi, tepung pulut yang mak bawa ari tu pun ade lagi, maka...aktiviti membuat LEPAT LIAT di lakukan sekali lagi....kali ini, resepi asal di ubah suai mengikut kebolehan ibu memakannyer..nak KURANGKAN LIAT.....kalau tak...bukan sahaja doa makan yang kena baca..malah mengucap juga mungkin boleh di nasihatkan di baca sebelum makan LEPAT LIAT ni....memang liattttt....

Adelah bawa ker opis untuk di cuba.....hahahhahaha....boleh di katakan semua orang opis tak pernah MERASA LEPAT LIAT itu bagaimana rasanya.....hehehhee.....kelakar...memacam komen diterima...yang berlapik...yang spontan....huhu


Untuk menghasilkan lebih kurang 2O bungkus Lepat Liat :


BAHAN A..
4 cawan Santan  
4 cawan Gula Merah (pilih yang warna gelap sikit)
1-2 Sudu Gula Pasir (nak manis lagi..tambah lah yer) 
1/2 sudu kecil garam


BAHAN B..
6 cawan Tepung Pulut
4 cawan Tepung Gandum (ayak siap-siap)

Bahan C - Inti
1 cawan (atau lebih) Kelapa parut + sedikit garam : di gaul bersama untuk rasa masin-masin lemak. Gaul dalam bekas lain dan ketepikan.

Bahan D- Pembalut Lepat
2 pelepah Daun pisang -di layur dan bersihkan dengan kain bersih. Potong bahagian keras daun dan hujung. Bahagikan (kerat dengan kuku) daun pisang lebih kurang sebesar tapak tangan. 


Cara nya :

Bahan A - Di masukkan dalam  periuk dan dimasak atas api sederhana. Masak sehingga gula larut- mendidih. Tutup api dan sejukkan. Boleh sediakan bahan ini sejam awal. sambil tu boleh buat kerja lain.

Setelah Bahan A sejuk....tapiskan ... dan tuang dalam bekas yang di isi Bahan B....dinasihatkan tuang sedikit-sedikit kemudian gaul dengan jari sehingga seperti gambar A dibawah. 



-GAMBAR A-

Kemudian Letakkan (dengan jari) atas daun pisang yang telah di layur dan di belah....sebelum tu sapu minyak sikit atas daun pisang..agar tak melekat...ambil dalam ukuran setengah genggam dan tekan-tekan atas daun pisang. Letakkan INTI kelapa tadi...lagi banyak inti...lagi best...letakkan memanjang kebawah. Dan balut  seperti lepat lain-lain nyer.....kemudian...sedia untuk di kukus......kukus selama 30-45 minit dan siapppp.....

----sebelum di kukus.....


p/s.....panaskan air kukus terlebih dahulu...balut penutup periuk kukus dengan kain bersih untuk mengelakan wap air jatuh mengenai lepat....:)

Selamat mencuba...

6 comments:

azam said...

macam sdap je...

salam kenalan
http://laman-ayahsu.blogspot.com/

izzatie zatie indera said...
This comment has been removed by the author.
sarah hanafiah said...

lempeng pun sodap ^^.

SiKecilMirmO said...

macam cedap je... nk ckit?? hehee.. :)

linda a.k.a ibusumaiyah said...

azam : sedap..n liat..hehe...salam perkenalan jugak...

nurul : muleh-muleh...nak yang asli ka atau yg dah dimodified?...hehehe...

sarah : a ah..lempeng pun mudah n cepat...:)

sikecilmirmo: sedap..lemak-lemak gitu...mai umah meh...:)

Mehmed - said...

terima kasih kak sebab ransang aku untuk terliur..Ahaks!

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh