Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

01 November 2011

Peniaga Melayu ini Perlu di Contohi

Assalamualaikum..

Di suatu hari .... aku redah masuk kedai alat tulis ni tuk cari whiteboard...hajat di hati nak dijadikan hadiah pada anak kawanku sempena besday nyer...

Aku : Whiteboard kecil tuk kanak-kanak ade ker, Dik?  (walaupun nampak cam brother tu lebih tua dari aku)

Peniaga : Yang besar jer ade kak

Aku : oooo yer ker...tak per la...terima kasih...( senyum..pastu berjalan ker pintu..nak keluar ..)

Peniaga : Kak, akak cuba tengok kat kedai india depan sana...situ mungkin ada..

Aku : owhh....ok ok...terima kasih naa...

Actually, kedai India yang di maksudkan itu, aku dah pergi sebelum ke kedai nya.. Memang ada...

Ok...the point here is......selama ni aku cuma dengar persaingan sihat dalam perniagaan jangan wujud dikalangan melayu...tapi hari itu, situasi itu membuktikan TIDAK semuanya begitu. Walaupun memang tidak di nafikan masih ada yang berperangai tidak boleh terima kenyataan seperti yang di gambarkan sebelum ini. Dan tidak boleh di nafikan juga, peniaga melayu kita sekarang ni sidah lebih terbuka. ....;)....

Kisah Guru Jahit ...

2 tahun lepas, Guru kelas jatihan aku bersungguh-sungguh minta kami belajar menjahit elok-elok dan cari peluang tuk komersialkan hasil jahitan kami. Atau sekurang-kurangnya sentiasa mengambil upah menjahit. Kerana apa, buktikan hasil kerja kita setanding dengan mereka yang mengorak langkah. Tanpa praktis yang kerap, masakan kita boleh menjadi pakar.

" Dah pandai sok, nak mengajar ganti Akak pun tak pa...akak dah tak larat dah..."


*******

Perniagaan sebenarnya adalah bantu-membantu. Tetapi, dek kerana hal untung yang ingin di kejar, roh bantu-membantu itu di telan bumi dalam. Agak lokek untuk memberi ilmu. Ilmu yang di berikan pun, di ungkit sebagai 'cuba menikam dari belakang'. 

Lebih kepada " aku dulu pun susah sendiri mencari peluang dan ruang, ko plak senang jer nak tanya itu ini..'

:).....itu hak memasing, soal untung rugi ni...kenkadang kita tersalah cakap...kadang tersalah tafsir...kadang tersilap pilih.

Pengalaman saya yang mencari supplier. Teori dalam subjek perdagangan dulu telah nampak praktikal nya sekarang. Kenapa ada peniaga meletakkan harga yang tinggi pada barang dan kualiti yang sama? Kenapa ?

Boleh lah kalau nak tolong jawab...:) di alu-alukan...

No comments:

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh