Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

16 January 2012

Segmen | Jom Kongsi Petua | Petua Hilangkan Jerawat ...:)

Assalamualaikum....

Dah lama tak bersegmen...teropong-teropong..jumpa segmen dari HH kiter....mmm..menarik perhatian dan actually memang dah lama nak cerita pasal petua-petua ni....kali ni...mungkin peluangnyer lah kot yer....

***boleh jenguk-jenguk link ini untuk ker segmen En Hasrul di Bangku Kosong

Kalau nak diikutkan, ada beberapa petua yang saya amalkan..dulu-dulu..dan jenjarang dah sekarang diamalkan...ye lahkan, bila kekadang tu tahap kesibukan dan kemalasan meningkat malah mengatasi segala, maka adalah yang terpaksa diambil ketika perlu jer.......:)

Apa pun disini , akan dicuba untuk memberi beberapa petua yang ringkas dan mudah dengan barang yang ada didalam atau disekeliling rumah sahaja....:) 

***PETUA HILANGKAN JERAWAT ***


Pertama
Bahan   - Gincu Bibir (bukan sheer kaler ker mende ker yer...yang biasa tu)..cari yang halal ..
  

Cara -Cara : Sapukan sedikit pada jerawat. Akan nampak tompok lah sikit. Maka itu. dinasihatkan pakai pada waktu malam, lepas solat, sebelum tido, dan biarkan sampai esok pagi...then cuci muka macam biasa.

Keberkesanan : InsyaAllah, kalau kena pada gayannyer..jerawat akan cepat kering dan hilang.

Testimonial : Diri sendiri.  hehehe saya mula mengetahui amal petua ni sejak 15 tahun yang lalu. Memula pinjam lipstik kakak..bila dah agak tiap bulan keluar jerawat...terus lipstik tu letak dalam lemari kat hostel..:)

Kedua 

Bahan :   Asam Jawa , Bedak Sejuk & Beberapa titis air


Cara - cara :  hanya calitkan sedikit asam jawa pada jerawat ...dan settle...:)...mudah kan..lakukan setiap hari (waktu tido malam) sehingga jerawat hilang. Biasa 2-3 hari jer..InsyaAllah.

ATAU : Asam Jawa + Bedak Sejuk + Berapa titis air. Gaulkan bersama. Sapu/usap -usap pada wajah seperti masker. Biarkan kering, dan boleh bilas selepas kering. Saya pakai di waktu tidur malam.Kalau rajin lakukan seminggu 2 kali. Kalau malas...buatlah waktu ade kerajinan jer...:)


Keberkesanan : Mengeringkan jerawat dan Mempercepatkan proses menghilangkan parut selain menghaluskan kan kulit wajah...:)

Testimonial :  Diri sendiri . Petua diamalkan sejak tahun 2000, selepas mengalami chicken pox. Petua  diberi oleh seorang makcik di kampung...:)

Ketiga

Bahan : Kacang hijau (dikisar halus atau tumbuk halus) , sedikit air dan bedak sejuk (optional)


Cara - Cara : Gaulkan kacang hijau, bedak dan air. Tempekkan pada wajah dan keringkan. Kemudian boleh lah di bilas. Semasa proses pengeringan, ia akan mengecutkan kulit dan terasa agak sakit..:) lagi tebal tempekkan...lagi kuat kulit mengecut...jadi terpulang pada tahap ketahanan kiter..:) ...Untuk jerawat : saya tempekkan tebal sikit..agar bila kering nanti saya boleh tarik/kopek dan tertanggallah jerawat...:)...pastu pakai masker asam jawa diatas...:)

Keberkesanan : InsyaAllah, whitehead pun tanggal, kulit lebih halus, jerawat pun boleh ilang..:)

Testimonial : Opkoss diri sendiri...:) .... Petua diamalkan sejak tahun 2000, selepas mengalami chicken pox. Petua diberi oleh seorang makcik di kampung...:)


......

Itu jer lah yang boleh di kongsi dalam masa yang terhad ni....actually....kalau ada masa...boleh jer dilakukan yer...kalau yang tak de masa tu...boleh juga gunakan produk kecantikan yang banyak terjual dipasaran. Pilihlah yang mana memberi kesan. Saya juga ada menyimpan satu untuk diguna kala sibuk...keluaran SYAHIRA . Picit n pakai. Boleh pakai waktu siang..:)


Apa pun...selamat mencuba yer....:) 


p/s...makcik yang beri saya petua itu dipanggil Cik T* Lawa...:)

7 comments:

Terbang Bersamaku said...

thanks berkongsi petua kak linda...
baru tahu yg gincu boleh di guna utk hilangkan jerawat...=)

linda a.k.a ibusumaiyah said...

Dulu pun masa akak pakai..member2 bilik byk ketawa jer...tapi memang berkesan tuk hilangkan jerawat..:)

mentol kuning said...

oo camtu

Anonymous said...

Kalau yang asam jawa tu pakai waktu pagi atau petang boleh ? Dan disyorkan berapa lama ? 1 jam ? Setengah jam ?

Anonymous said...

Asam jawa tu pakai waktu petang or pagi boleh ?

linda@ibusumaiyah@tuttyfruity said...

Pakai waktu nak tido pun boleh kalau taknak bantal kotor ...pakai waktu pagi pun boleh atau sebelum mandi (bila2)..pakai sehingga ia kering / merekah...lepas tu basuh dengan air suam...@ terus mandi...

killakikilala said...

Kalau letak lipstick, brape hari hilang jerawat? Boleh letak ke kat jerawat batu?

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh