Jangan Jadi Follower....Jomla Jadi Kawan IbuSumaiyah..:)

Nombor Anda..:)

28 July 2012

Masak Pindang ?? Masak Singgang?? Masak Air??

Assalamualaiku dan salam sejahtera...

Hehehe...apa kabar semua?..Selamat berpuasa untuk semua umat islam ..:) 
Ini Entry pertama ibu rasanya dalam bulan puasa ni... kebizian pulak 2-3 menjak ni....bizi ngan kerja di opis...bizi nak siapkan tempahan baju ..bizi nak potong baju sendiri...bizi nak pikir manik2 tuk baju...bizi jugak nak pikir2 apa yang hendak di masak setiap hari tuk berbuka...hehehehehe....bagus bizi ni....sebab bila bizi, otak ni berjalan lah sikit kan?...kejap jer dah petang....pastu sahur semula....ye lah sekarang ni...kejap aje sudah hari ke 8 kita berpuasa...:)

Semalam, saje jer nak kongsikan menu berbuka kami...ini adalah keranaaaa...masakan ini memang sudah hampir belas tahun ibu tak masakkannya lagi....semalam baru lah nekad nak masak masakan ni...bukannya apa, dulu masa kecil2 hingga masih dibawah jagaan mak abah, kami kerap menyediakan masakan ni...yang selalu mak sebut adalah  MASAK AIR....  dulu resepi nya , bawang putih & merah, halia, serai, kunyit & asam keping...ditumis & di tambahkan air serta ikan....siappp.....kalau ibu yang kena masak dulu...masak ni la ibu akan buat...sementara tunggu mak & abah balik dari menoreh.

Kalau sudi, jom la tengok2 gambar sebahagian menu kami semalam...MASAK AIR yang disediakan kali ni, ditambahbaik sikit & menggunakan buah asam (tak tahu nama asamnyer)....rasa lebih sedap & lemakmasam....:)

Ini la rupanya....sebelum tido sempat hirup-hirup kuahnyer...simpan sikit untuk sahur....

Ini feveret yang tidak boleh ditinggalkan...tapi kali ni menggunakan buah asam

Kerang Goreng Minyak ...kawan opis selalu buat camni



ini rupa buah asam yang digunakan....nama apa buah asam ni yer?...dah google semua jenis buah asam...tak jumpa pun yang serupa dengan ni...


No comments:

Cerita Sejak 2008

Award Dari Suharti.....:)

Award Dari Suharti.....:)
TQVM suharti...muuuahhh